Medan USA och dess tech-giganter dominerar marknaden och innovationen, står Europa kvar i skuggan av sina egna strukturella utmaningar, präglade av politisk instabilitet och en brist på framgångsrika nystartade företag. Kan Europa skapa bättre förutsättningar för entreprenörskap och innovation för att återta en ledande roll i den globala ekonomin?
Kanske kommer ni ihåg Christer Sjögrens gamla schlagerdänga (nåja!) ”I love Europe”? Om inte så är ni förlåtna, för marknaden gör det definitivt inte. Snarare tvärtom, Europa är knappast en region som den gillar när det kommer till investeringar eller rekommendationer. Faktum är att hösten har inneburit en hel del negativ publicitet, främst politiskt. I veckan röstades Frankrikes premiärminister ned i parlamentet över statsbudgeten, och landet går nu mot en period av ökad osäkerhet då val kan hållas först nästa år. Även Tysklands regering har brakat samman och nyval är utlyst i mars 2025. Inget av länderna övertygar heller ekonomiskt, och de strukturella utmaningarna är många. Kort sagt, nyhetsflödet kring Europa är övervägande negativt.
Missa inte Michaels senaste marknadskommentar!
Samtidigt tuffar USA på, och ett annat tema (inte bara i höst) har varit ”american exceptionalism”. Med det menas att USA står ut, dels ekonomiskt men framför allt marknadsmässigt. Och det här är en trend som pågått länge, speciellt när vi tittar på aktiemarknaden:
Som framgår av grafen ovan låg avkastningen i Europa och USA (båda i USD) på ungefär samma nivå fram till 2011, sedan har USA dragit ifrån. Skillnaden har accentuerats efter pandemin och självklart beror en hel del av utvecklingen på USA:s tech-giganter, i dagligt tal omnämnda som ”Magnificent 7”, eller Mag 7, som dominerat både index i USA och globalt de senaste åren. För en investerare är bilden talande, oavsett om den är baserad i USA eller i Europa, den förra regionen framstår som ett mer attraktivt val. Givetvis kommer dock frågan om det här kan hålla även framgent? Finns det grund för fortsatt ”american exceptionalism”?
Det är lätt att fokusera på Mag 7 och förklara skillnaden med dessa bolag, fast jag tror verkligheten är lite mer nyanserad än så. För när det kommer till ekonomi, tillväxt och skapande av värde så hänger mycket på framväxten av nya företag. Och ibland dyker det upp grafer som gör rubriken till detta veckobrev fullständig rättvisa, varav en dök upp i mitt flöde i veckan, från MIT-forskaren och författaren Andrew McAfee:
Grafen visar företag som skapats från ”scratch” de senaste 50 åren i USA/EU och som har ett marknadsvärde på mer är 10 miljarder dollar. Jag ska villigt erkänna att jag blev rätt paff. Visst, Mag 7 dominerar i USA rent marknadsvärdesmässigt (de 7 största rundlarna, grönt är tech, blått övriga sektorer) fast skillnaden i antal bolag totalt närmar sig det penibla för Europas del. Upplösningen är tyvärr dålig, fast av de 14 bolag Europa lyckats att få fram står faktiskt Sverige för fyra av dem, så lite stolta kan vi vara över våra duktiga entreprenörer! Men faktum kvarstår, Europa behöver förbättra sig markant i att ge förutsättningar för nya företag att växa fram, annars riskerar gapet mot USA att öka ytterligare, och för den delen, gapet mot andra regioner som Asien/Kina.
Det är förstås lätt för mig att sitta på kammaren och peka finger åt Europa, fast det är ju givetvis inte syftet. Jag har inga raka, snabba eller enkla svar på hur Europa ska komma till rätta med utsikterna. Däremot kan jag inte ignorera hur verkligheten ser ut, och vad det kan innebära för marknaden och i förlängningen, investeringslandskapets utveckling. Europas vikt i ett globalt aktieindex har sjunkit från runt 25% i början av millenniet till strax över 15% idag, något som reflekteras i många portföljer. Utan nya bolag blir det svårt att bromsa den utvecklingen, såvida inte de befintliga bolagen genomgår någon metamorfos och på så sätt lockar nytt kapital. Tyvärr håller jag det för ganska osannolikt. En viss krisinsikt verkar dock finnas, främst exemplifierad med den så kallade Draghi-rapporten som kom efter sommaren (går att ladda ned här). Den består av nästan 400 sidor med analyser och förslag kring hur Europa även i framtiden kan vara relevant och konkurrenskraftigt. Med tanke på McAfees graf ovan handlar det om att få saker gjort, och det snabbt. För frågar ni mig så håller jag ju med Christer Sjögren!