”Det är klart att konstverken ska vara en del av hemmet”

Skriven av Formue

Anna-Karin Pusic är specialist på konst från 1800-talet fram till Contemporary (modern konst, reds. anm.). För närmare 20 år sedan blev hon chef för Bukowskis konstavdelning. Hon verkar även som en av Sveriges Handelskamrars förordnade värderingsmän, och för henne är det en självklarhet att konstverk ska finnas framme i hemmet. Hon tycker inte att de ska låsas in i bankvalv.

Samtidigt understryker hon att det är viktigt att se över sina försäkringar.

– Det är klart att konstverken ska vara en del av hemmet, men var noggrann med försäkring och värdering. Ett tips är att fotografera dig själv med verket, det visar att det verkligen har varit i din ägo.

Om jag ser på konsten som en ren investering, hur bör jag fundera på riskspridning? Olika epoker? Olika konstnärer?

– Generellt värjer jag mig mot att jämställa konst med andra investeringar, snarare handlar det om att se det som ett långsiktigt sparande. Tänk att du skall äga det minst ett decennium eller kanske till nästa generation. Visst händer det att man kan tjäna snabbare pengar på konst, men i första hand ska man följa sin känsla och smak. I början av 1990-talet sprack en rejäl konstbubbla med upphaussade priser, sedan dess har konstbranschen varit både sundare och stabilare.

– Min tanke är att man ska köpa det man trivs med att ha hemma. Ha en klok inställning och handla det man gillar, men visst kan man ha tur ekonomiskt. Ett exempel som jag kommer att tänka på är en målning av Sigrid Hjertén som köptes av en entusiast 1995 på en skakig marknad. Då klubbades den för 115 000 kronor, 2010 såldes den för 3,4 miljoner.

Men kan det inte också vara vanskligt att bara gå efter sin egen smak om man inte är så kunnig?

– Ha, ha – jo, ibland kan det ju bli fel om man blir alltför impulsiv, ska man köpa dyrare verk så är mitt råd att man alltid ska söka sig till sakkunniga, försöka vara påläst själv och gärna lyssna på ett par olika personer. Till saken hör att det är lätt hänt att bli spontant påverkad av konst, därför är det förstås viktigt att man stannar upp och tänker efter.

Anna-Karin Pusics eget intresse väcktes tidigt till liv bland annat genom en konstintresserad pappa. Hon kom att läsa konsthistoria och sökte sig sedan vidare mot det kulturella, men insåg att en framtida bana i museivärlden lämnade en del övrigt att önska.

– Det kändes lite långsamt och skulle inte passa mitt temperament så bra så jag började leta efter något konstrelaterat med ett mera kommersiellt inslag. Det var så jag kom till Bukowskis 1989.

Vad har du för tips till den som vill komma igång med en konstsamling?

– Jag skulle börja med att gå på auktionsvisningar, gallerier och konstmässor. Det finns ett enastående utbud och många gånger får man se det bästa från olika perioder. Man blir lätt förförd, ofta blir det först det figurativa och med tiden utvecklar man sitt öga och tar till sig mer avancerad abstrakt konst.

Anna-Karin Pusic fortsätter:

– Var inte rädd för stora tavlor, låt dem ta upp plats på väggarna. Våga blanda olika stilar från olika tider, det ger energi i en samling med konst. Det är härligt att leva i hem med målningar från golv till tak. Och var inte heller rädd för skulptur. I början av 1900 talet var det vanligt att man hade skulpturer på piedestal mitt i rummet, det tror jag är på väg tillbaka nu.

[sc name=”kontakt_konst”]

Text: Ossian Grahn

Tänk på att en investering i finansiella instrument innebär en risk. Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Informationen utgör inte rådgivning. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare.

Kontakta oss