Uppstartsfonden Antler backar lovande nordiska entreprenörer

Skriven av Caroline Lundh

Uppstartsfonden Antler är på jakt efter nästa stora tech-stjärna. Formue har investerat i deras senaste nordiska fond, Antler Nordic II.

– Vi vill ge exceptionella individer de resurser de behöver för att förverkliga sina drömmar, bygga stora företag och påverka världen positivt, säger Magnus Grimeland, vd och grundare Antler.

Formue tar in Antler som ny förvaltare i sina rekommenderade Private equity-lösningar genom att investera tio miljoner euro i förvaltarens andra nordiska fond. Antler är en ”Day Zero-Investor”, en blandning mellan ett riskkapitalbolag och en startup-generator för entreprenörer. Den första nordiska fonden, som lanserades 2021, samlade in 36 miljoner dollar. Fonden är idag investerad i 144 nordiska startups. I den andra nordiska fonden, som Formues kunder är investerade i, ska man samla in totalt 150 miljoner euro som kommer att investeras i nordiska entreprenörer, särskilt inom grön teknologi. Det kan ge flera hundra entreprenörer möjlighet att utveckla företag i Norden som kan ha en positiv påverkan på planeten.

– Vi vill ge exceptionella individer de resurser som behövs för att förverkliga sina drömmar, bygga stora företag och påverka världen positivt, säger Magnus Grimeland, vd och grundare Antler.

Bidrar till mångfald och grön omställning

Magnus Grimeland växte upp på den norska landsbygden i Sande i Vestfold och drömde redan som tolvåring om att studera på United World College (UWC) Atlantic College – en internationell utbildningsinstitution med skolor över hela världen. Som 16-åring förverkligade Magnus sin dröm vid en av de äldsta och mest kända UWC-skolorna. Där var han omgiven av många som ville göra världen till en bättre plats. Vad han inte visste då var att han själv, bara år senare, skulle arbeta för just det.

Som grundare och vd för Antler ger han, som han själv beskriver det, unika personer unika möjligheter att skapa framtidens företag samtidigt som han främjar mångfald bland entreprenörer. Globalt sett går bara 1,8 procent av dagens riskkapital till kvinnliga entreprenörer – hos Antler har 30 procent av teamen minst en kvinnlig grundare. De inkluderar också entreprenörer med olika bakgrund och erfarenhet, vilket resulterar i en mycket mångsidig grupp entreprenörer.

Från college till Harvard – via specialflottan

Men vägen från drömskolan till Antler var aldrig självklar. Enligt Magnus Grimeland formades den snarare av möjligheter som skapade nya möjligheter.

Han berättar hur han efter sin collegeexamen gick med i den norska flottan och blev uttagen till specialstyrkan Norwegian Naval Special Forces. Hans tid i militären ledde till Harvard University, där han studerade tillsammans med Mark Zuckerberg, grundare, styrelseordförande och vd på Meta (tidigare Facebook), och andra framstående namn. Magnus hoppade inte på Facebook-tåget, men hans tid på Harvard väckte ett intresse för teknik- och tillväxtbolag.

– Det var en era som präglades av händelser som Intels framsteg, internetboomen och den så kallade dotcom-bubblan i USA, och venture capital-företagen spelade en central roll i finansieringen av många nya teknologiföretag, säger Magnus Grimeland.

Byggde från noll – via McKinsey

Och tech blev Magnus nästa steg. Som alumn från Harvard väntade rollen som Junior Partner på McKinsey & Co, där han arbetade med några av de mest kända tech-bolagen över Nordamerika, Europa och Asien. Här fick Magnus möjlighet att tillämpa vad han lärt sig, och intresset för tech och tillväxtbolag växte till att vilja göra någonting globalt.

I slutet av sin McKinsey-karriär startade Magnus Zalora, som blev Sydostasiens e-handelsjätte inom mode. Han byggde upp bolaget från noll och sålde det 2015 till det multinationella bolaget Global Fashion Group (GFG).


Startade e-handelsjätte. Magnus byggde upp Zalora till en e-handelsjätte i Sydostasien.

River hinder för entreprenörer

Nu ville Magnus göra någonting helt annat – och 2017 såg den globala Day Zero-investeraren Antler dagens ljus i Singapore. Året därpå etablerade sig Antler i Stockholm där investeringar gjorts i bland annat fintech, femtech och foodtech.

Idag är Antler den mest aktiva investeraren i tidiga faser, i Norden och globalt, med en global närvaro på 27 platser över sex kontinenter. Deras totala portfölj inkluderar över 900 portföljbolag (september 2023) med ett sammanlagt värde på 3,7 miljarder amerikanska dollar och runt 5 600 grundare från mer än 145 olika nationaliteter. Bland de svenska bolagen som fått skjuts av Antler finns bland annat DigIP, Traxlo, Hypertype och Buddywise.


Nyckeltal från Antler.

Ingen vanlig investerare

Magnus berättar hur Antler inleder resan med grundarna innan de har ett företag, och i många fall utan en tydlig idé om vad de vill starta.

– Många riskkapitalbolag fokuserar på att investera i existerande företag, vilket är en bra strategi. Men det som gör Antler unikt är att vi är med från allra första början. Vi vill hitta de som har vad vi kallar ”grit”, de mest passionerade med starka drivkrafter – kanske kommer de till oss med en affärsidé, kanske har de varken affärsidé eller medgrundare, förklarar Magnus Grimeland.

Främjar entreprenörskap över hela världen

För att vaska fram rätt personer driver Antler 27 grundarprogram på olika platser runtom i världen. I fjol sökte totalt 10 000 till ett av Antlers grundarprogram globalt. Under det första kvartalet i år (2023) fick Antler in över 26 000 ansökningar globalt, och under det senaste året var det nästan 6 000 ansökningar enbart från Norden. Antler ger runt 150 till 200 grundare en plats i sina program. De får finansiering, coachning och tillgång till Antlers breda nätverk av rådgivare och experter över hela världen, i två till tre månader. Efter tolv veckor ska deltagarna vara redo att pitcha sin idé till Antler.

– Under den första perioden arbetar vi tillsammans med deltagarna för att hitta bra medgrundare, säkerställa att de löser ett reellt problem och att de har en solid företagsstruktur. När ett företag redan är etablerat är det svårt att be grundarna att ägna två till tre månader åt att arbeta med oss innan vi investerar, säger han.

Smalt nålsöga

Om pitchen lyckas, investerar Antler i företaget med en andel på tio procent. Dessutom får entreprenörerna hjälp med att komma ut på marknaden, hitta sina första kunder, rekrytera personal och hämta in mer kapital.

– På detta sätt sprider vi risken och investerar i de allra bästa grundarna, de bästa en procenten. Vi stöttar dem med startkapital, och de bästa av dessa företag, de bästa en procenten, får mer kapital i runda två och tre, säger Magnus och fortsätter:

– En betydande del av kapitalet är sedan reserverat för att ytterligare investera i de bästa 20 till 30 procenten av denna en procenten. På detta sätt riktar vi kapitalet mot de företag som sticker ut mest i portföljen.

Han berättar att det tar mellan tre och tolv månader innan portföljbolagen behöver hämta in mer kapital efter den första rundan.

– Det är då vi ser en ökning i värdet på våra första investeringar, men det kan ta fyra till åtta år innan vi ser de riktigt stora framgångarna, och det är därför det är så viktigt att skapa momentum tidigt i processen. Om du inte kan få saker att rulla från början blir det mycket svårare, säger Magnus.

Formues kunder investerar i nordiska grundare

I Norden är intresset för Antlers entreprenörsprogram mycket högt. Antler kör två entreprenörsprogram per år, som tillsammans har haft runt 5 000 sökande. Cirka 160 personer erbjuds att delta i något av programmen som körs parallellt i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Efter tre månader investerar Antler i ungefär 20 företag i varje program.

– Antler har utvecklats till att bli en av de mest strukturerade investerarna i tidiga faser globalt och på kort tid. Det blir spännande att se dem utveckla de nästa stora globala tillväxtäventyren med utgångspunkt i Norden, säger Jan Nylund, chef för Private equity hos Formue.

– Många av de större problemen som ofta kallas ”impact” är områden där nordiska entreprenörer är särskilt starka och kan bygga företag med global potential, säger Magnus.

Främjar nordiskt entreprenörskap

För att stötta de nordiska grundarna som deltar i programmen har Antler ett team på 30 personer som arbetar med investeringar i Norden, partners i Sverige, Norge och Danmark och över 100 rådgivare som är experter inom olika branscher.

– I tillägg till kärnteamet arbetar vi med venture-partners som tidigare har byggt framgångsrika bolag i regionen. Alla i teamet har en investeringsroll där de tillsammans söker efter grundare att investera i och bestämmer vilka projekt vi ska stötta. Vi söker vanligtvis efter de med erfarenhet av att starta bolag, men det kan finnas undantag, säger Magnus.

Investerarna får möjlighet att investera i lösningar

Antlers modell gör det möjligt för att investera i ett stort antal företag per fond, och förvaltaren kommer in tidigt i företagen till ett attraktivt pris. Det ger möjlighet till god avkastning samtidigt som investerarna i fonderna får möjlighet att stötta framtida entreprenörer som försöker lösa några av världens största utmaningar.

– Antlers investeringsfokus och -strategi ligger inom områden som har stor betydelse för samhället, inklusive hållbarhet, klimat, hälsa och utbildning, säger Magnus.

Ungefär 75 procent av företagen i portföljen arbetar med mål som social hållbarhet, och nästan 39 procent arbetar med lösningar för klimatförändringar. Detta tillvägagångssätt sträcker sig bortom enkom ekonomisk avkastning och bidrar till att lösa några av världens största utmaningar.

Norden är attraktivt

Magnus är säker på att några av framtidens största bolag byggs just nu, kanske genom något av Antlers globala eller nordiska program. Han påpekar att dagens 500 största företag globalt i genomsnitt bara är 16 år gamla, och att de största företagen om 50 år sannolikt kommer att vara olika jämfört med dagens.

– Antler ser fram emot att vara en del av denna utveckling och stödja innovativa lösningar inom områden som avancerad artificiell intelligens, energi- och transportindustrin. I Norden är vår plan under de kommande tre till fyra åren att identifiera och stötta de mest lovande entreprenörerna i regionen, hitta de bästa entreprenörerna från hela världen och fortsätta att investera i de bästa en procenten av dem, säger Magnus.

Han menar att Norden är en attraktiv plats för entreprenörskap och säger att det är vanligt att företag från USA och andra delar av Europa samarbetar med nordiska entreprenörer när de expanderar internationellt. Han menar att det är avgörande för Norden att attrahera talanger både nationellt och internationellt för att skapa framgångsrika företag.

Tror på framgång

Jan Nylund har stort förtroende för att Antler kommer att lyckas med sin strategi.

– Kombinationen av en stark startup-miljö i Norden och Antlers unika tillvägagångssätt och globala nätverk ger oss goda möjligheter att tidigt delta i kommande framgångssagor i regionen, säger han och avslutar:

– Vi har letat efter en investeringsmöjlighet med bred mångfald och i snabbväxande tidiga tech-bolag. Det blir spännande att följa hur Antler bidrar till att utveckla framtidens teknologiföretag i Norden och vilka positiva effekter deras tillvägagångssätt har för mångfalden bland nordiska entreprenörer.

Dela artikel

Caroline Lundh Content Manager

Caroline initierar, producerar och driver text och innehåll som publiceras på Formues blogg Insikt, samt övrig kommunikation för Formue i Sverige.

Nyhetsbrev