Bot, som är förkortning för robot, är ett datorprogram som på kommando eller enligt ett visst beteendemönster genomför olika operationer. Konkret innebär det att du konverserar via text eller röststyrning med boten istället för att manuellt söka bland webbsidor eller ladda ner appar för enskilda ändamål. Boten kan sedan utifrån ditt beteende och dina preferenser även ge egna förslag på vad den tror skulle intressera dig. Alltifrån val av maträtt, musik och film till nyheter, resmål och kläder.
I Kina tog bot-industrin fart för fyra år sedan och har nu blivit en rejäl succé. Och jättarna i väst – Facebook, Amazon, Google och Apple – verkar satsa hårt på att följa de kinesiska fotspåren.
Jättarnas bot-satsningar
1.
Amazon Alexa
För Amazons bot Alexa går det fort framåt. Nyligen rapporterades det att Alexa har tillgång till 10 000 funktioner, vilket är hela tre gånger mer jämfört med vad boten kunde hantera i september 2016.
2.
Facebook Messenger
Facebooks meddelande-app har över en 1 miljard användare varje månad och den växer snabbare än Facebooks sociala nätverk. I april förra året blev det möjligt för företag att skapa egna botar i appen för att på så vis kunna kommunicera med användarna och erbjuda sina tjänster.
3.
Google Assistant
När Googles röststyrda bot Assistant lanserades i maj 2016 var den endast tillgänglig på ett fåtal plattformar. Men expansionen går snabbt och ambitionen är att boten ska bli kompatibel med samtliga Android-enheter.
4.
Apple Siri
Kanske den bot som fått störst uppmärksamhet i Sverige (även om det lär bli ändring på det nu när konkurrensen hårdnar). I somras lanserade Apple en uppdatering som innebär att tredjeparts-appar också ska kunna styras med hjälp av Siri.
Begräsningarna för vad botarna kan hjälpa oss med är fortfarande relativt stora. Men det är inte otänkbart att vi i framtiden, precis som i den kritikerrosade filmen ”Her” från 2013 där huvudpersonen blir kär i ett intelligent operativsystem, kommer kunna ha en personlig assistent, vän eller partner i form av en digital bot.