Fiksuruoka bidrar i kampen mot matsvinn

Skriven av Kim Ingwersen

Enligt FN kastar en genomsnittlig person i Europa och Nordamerika i snitt 95 till 115 kg mat per år. Ett av FN:s globala hållbarhetsmål handlar om att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan. Det finska bolaget Fiksuruoka, som säljer överskottsvaror och varor med kort bäst före-datum, har under en femårsperiod minskat matsvinnet med över 4,5 miljoner kilo. Burenstams kunder har investerat i företaget genom Verdanes tillväxtfond.

Att minska matsvinnet skapar ekonomisk tillväxt, begränsar klimatförändringarna och bidrar till en jämnare fördelning av jordens resurser, vilket i sin tur leder till ökad livskvalitet. Enligt FN kastar en genomsnittlig person i Europa och Nordamerika i snitt 95–115 kg mat per år. Genom att minska matsvinnet med en fjärdedel kan vi ge mat åt över 850 miljoner människor i svält.

Stort nätverk av leverantörer

Det finska e-handelsföretaget Fiksuruoka är ett av många företag som de senaste åren utvecklat bra lösningar som kan bidra till minskat matsvinn. Det var 2016 som företaget grundades av Rickard Lindroos – med affärsidén att sälja överskottsvaror och varor med kort bäst före-datum. Under Fiksuruokas femåriga liv har de upplevt en betydande ekonomisk tillväxt och byggt upp ett leverantörsnätverk med över 300 företag runtom i Finland. I fjol hade företaget intäkter på tolv miljoner euro.

Verdane, ett nordiskt riskkapitalbolag som investerar i teknikbaserade företag, lade tidigare i år till den finska marknadsledande näthandelsbutiken Fiksuruoka i sin investeringsportfölj. Verdane är ett riskkapitalbolag som Burenstam & Partners kunder har möjlighet att investera i genom bolagets Private Equity-fonder.

– Fiksuruoka är ett spännande företag med en tydlig hållbarhetsprofil, säger Mathilde Ragnhildstveit, investeringsanalytiker inom Private Equity hos Burenstam.

Investeringsanalytiker Mathilde Ragnhildstveit

Stödjer FN:s hållbarhetsmål

Inom FN:s hållbarhetsmål nummer tolv, ”hållbar konsumtion och produktion”, finns målet om att halvera matsvinnet per invånare på världsbasis innan 2030. Fiksuruokas affärsstrategi bidrar till att nå detta mål och har redan minskat matsvinnet med över 4,5 miljoner kilo.

– Fiksuruoka är i ett väldigt spännande stadium på sin resa för att ge oss en hållbar, digital och budgetvänlig lösning på ett av de största problemen som världen står inför – matsvinnet, säger Staffan Mörndal, partner i Verdane, i ett pressmeddelande tidigare i år.

Ragnhildstveit anser att Fiksuruoka är ett bra tillskott i Verdanes portfölj, som består av flera företag med fokus på hållbarhet.

– När vi överväger att investera i Private Equity-fonder tittar vi på miljörelaterade, sociala och affärsetiska förhållanden. Verdane har under längre tid investerat i företag som bidrar positivt på dessa punkter.

Planer på att expandera

Fiksuruoka är nu en ledande aktör inom sitt segment i Finland. Med Verdane i ryggen vill företaget utöka sin verksamhet mot andra europeiska marknader. Mörndal har tidigare sagt att han tror att företaget kommer att kunna spela en viktig roll på den växande marknaden för hållbar livsmedelskonsumtion.

– Vi är imponerade över Fiksuruoka-teamets engagemang för att skapa en bättre värld samt deras förståelse för näthandel. Vi är stolta över att använda vår affärsexpertis för att stödja företagets internationella expansion över hela Europa.

Juhani Järvensivu, vd för Fiksuruoka, sa i pressmeddelandet att Verdanes erfarenhet som partner till företag som vill expandera internationellt kommer att bli användbar för Fiksuruokas framtida tillväxtplaner.

– Med sin meritlista och expertis i Nordamerika tror vi att de är den perfekta investeraren för Fiksuruoka. Jag ser fram emot att jobba nära Verdane-teamet när vi går in i denna spännande, nya fas av Fiksuruokas tillväxtresa.

Grundare Richard Lindroos (till vänster), vd Juhani Järvensivu och marknadschef Riku Poutanen

Flera konsumentföretag i portföljen

I Verdane-portföljen hittar man närmare 30 konsumentföretag som har fokus på näthandel. Burenstams kunder har indirekt investerat i flera av dessa företag, det inkluderar till exempel den svenska nätbutiken MatHem.

– Näthandel har varit en uppåtgående trend under flera år. Med pandemin har trenden accelererat och vi tror att dessa företag kommer att stå sig starkt i konkurrensen med etablerade fysiska matbutiker, säger Ragnhildstveit.

Under de sista tio åren har våra Private Equity-lösningar investerat i omkring 50 Private Equity-fonder och över 400 företag. Om du vill veta mer kan du läsa vår Private Equity-rapport här.

Dela artikel

Kim Ingwersen

Nyhetsbrev