Startupdilemmat – fyra råd som kan frigöra din tid

Skriven av Joel Uddenäs

Startups är ofta som snabbseglande skepp på stora öppna hav. Fokuset ligger på att navigera, välja rätt rutt och skapa värde för kunder och investerare. Men vad händer när man upptäcker att du och din besättning är upptagna med att fylla i loggböcker istället för att trimma seglen?

För alla som startar bolag dyker snabbt frågor och arbetsuppgifter upp som är utanför deras expertis. Det juridiska blir snabbt närvarande när bolagsordning, aktieägaravtal och anställningsavtal ska på plats. Även utmaningar kring hur man ska hantera bokföring och skatt i bolaget blir aktuellt. Diskussionen dyker då upp, ska vi göra det själva eller ska vi ta extern hjälp för vår bokföring och juridik för att få mer tid att fokusera på vår kärnverksamhet? Eller skapar vi bara en kostnad och riskerar tappa kontrollen över vår ekonomi?

Ett klassiskt dilemma

I de tidiga faserna av ett bolag är resurserna ofta knappa – både ekonomiskt och tidsmässigt. Grundare jonglerar roller som säljare, produktutvecklare, IT-support, HR-chef etc. Att lägga till ”ekonomiansvarig” och ”chefsjurist” till den redan långa listan kan kännas som en omöjlig uppgift. Samtidigt är det just i dessa tidiga skeden som full kontroll över ekonomin och juridiken är avgörande. Ett felaktigt beslut eller en missad betalning kan bli ödesdigert.

Genom åren har jag träffat många otroligt smarta grundare som spenderar för stor del av sin fritid med bolagets bokföring, momsfrågor, fakturering, skriva nya kundavtal, frågor kring incitamentsprogram och anställningsavtal… Allt detta istället för att ge sig tid till vila och återhämtning för att sedan kunna lägga fullt fokus på det som generar tillväxt i bolaget. Visst, de sparar in en kostnad, men vad är istället alternativkostnaden? Vad de förlorar i tid på produktutveckling och försäljning är frågor de sällan stannar upp och ställer sig.

Jag som stått vid sidlinjen av denna typ av personer genom åren kan inte låta bli att säga att detta är en stor anledning till att många entreprenörer inte lyckas och istället ”går in i väggen”… att be om hjälp är oftast det tuffaste beslutet en entreprenör gör och det är oftast bara de framgångsrika som gör det.

Extern hjälp för- och nackdelar

Att ta extern hjälp med bokföring och juridik kan frigöra tid och energi som kan användas till att skapa värde i bolaget. Professionella rådgivare har expertisen och rutinerna på plats för att säkerställa att allt från bokslut till momsrapportering sker korrekt och i tid. Det minskar risken för kostsamma misstag och ger bolaget en större trygghet.

Men det kommer med sina utmaningar. Att låta någon annan hantera det ekonomiska kan skapa en känsla av distans till siffrorna, vilket är farligt för ett startup. Om du inte är inblandad i det dagliga flödet av intäkter och kostnader kan det vara svårare att få en intuitiv känsla för hur bolaget egentligen mår. Och låt oss inte glömma att extern hjälp är en kostnad – en kostnad som kan kännas tung för ett bolag som kämpar för att hålla sig flytande.

Läs också: Fem tips för att ta ditt startupbolag till exitbolag

Hur vet man när det är dags?

Att ta in extern rådgivning är inte ett ”ja eller nej”-beslut; det är ett från fall till fall-beslut. Här är några riktlinjer för att hjälpa dig att avgöra:

1. Vad är din tid värd?

Om du spenderar mer tid på administration än på att utveckla din produkt behöver extern rådgivning inte vara en kostnad, utan kan istället vara en investering.

Tänk i perspektiv av en elitskidåkare, de har ett stort team runt sig som hanterar deras kost, träningsschema, utrustning, valla och den mentala hälsan allt för att de ska kunna fokusera på en enda sak – maximal prestation! I början på deras karriär får de göra alla dessa delar själva men desto mer framgångsrika de blir, desto mer av dessa delar behöver de delegera för att ha tid att prestera ännu bättre. Delegerar de inte riskerar de bli omkörda av andra som haft mer tid i spåret. Detsamma gäller ditt bolag och frågan är inte om, utan när och vilka delar du ska börja med.

2. Finns det en balans?

Att använda sig av externa resurser behöver inte vara allt eller inget. Du kan börja med att låta någon hantera delar av bokföringen, som löner eller momsrapportering, medan du behåller kontrollen över den övergripande ekonomiska planeringen.

Det du bör överväga löpande är hur mycket bättre ni skulle kunna prestera om ni la ut all administration externt jämfört att ni väljer att göra allt själva. Väljer du att göra allt själv får du en lägre kostnad för verksamheten dock till en kostnad av din tid och vice versa. Du måste avgöra var din tid ger mest värde.

3. Har du råd?

Se till att den externa hjälpen inte urholkar kassaflödet. Det finns billiga och dyrare alternativ och inget av dem är rätt eller fel, men det är viktigt att räkna på kostnaden kontra den tid du får tillbaka. Ett billigare alternativ är ofta försvarbart på kort sikt men ett dyrare (som ofta medför mer erfaren rådgivare) kan visa sig vara mer lönsamt på längre sikt. Här styr din magkänsla men våga be om mer än vad du bara behöver för stunden. Kanske är det denna rådgivare som kan ge utvecklande strategisk rådgivning eller ett värdefullt kontaktnätverk, något som kan visa sig vara ovärderligt i ett senare skede.

4. Litar du på din externa rådgivare?

Att ta in hjälp kräver att du har tillit till den du anlitar. En transparent och kommunikativ rådgivare kan bli en ovärderlig tillgång som också kan bidra med nya tankesätt och ge en objektiv bedömning på verksamheten. Känner du istället att du inte litar på din rådgivare är det avgörande att du direkt är transparent och ärlig mot denne. Ser du ingen förbättring, se till att byt så snabbt du kan. Att behålla en rådgivare du inte litar på kan orsaka lika mycket (om inte mer) skada, som det värde en bra rådgivare medför.

Tid är din mest värdefulla råvara

I slutändan handlar om hur du prioriterar och värdesätter din tid. För oavsett hur smart och effektiv du är så är tid en råvara du varken kan skapa eller minska. Tid är konstant (en avgörande faktor till varför världens alla mätinstrument är baserade just på tid) och det enda du kan påverka är hur väl du utnyttjar din tid för maximera nyttan du vill uppnå.

För en entreprenör handlar detta om att skapa en organisation som kan fokusera på det som gör skillnad. Tid nedlagd på bolagsadministration är osannolik att skapa tillväxt, det ger dock en känsla av kontroll men det skapar inget värde. Att lära sig att släppa taget – utan att tappa kontrollen – är en konst – desto tidigare du lär sig denna konst desto tidigare inser du värdet av din tid.

För det är trots allt inte de mest perfekta loggböckerna som avgör hur snabbt skeppet når sin destination. Det är hur väl du navigerar och hanterar seglen under resan.

På Formue jobbar våra förmögenhetsrådgivare tillsammans med  specialister inom bokföring och juridik aktivt med våra kunder och deras bolag genom hela bolagsresan. Joel Uddenäs är skatte- och affärsjurist och specialiserad inom rådgivning mot privatpersoner och deras bolag.

Som kund hos Formue får du tillgång till våra specialister som har mångårig erfarenhet att jobba med entreprenörer och de frågor de möter under sin bolagsresa. Allt ifrån uppstartsfasen, tillväxtresan till hur en exit eller ett generationsskifte genomförs.  Vill du veta mer om fördelarna som kunderna i Formue har? Kontakta oss här.  

Vill du veta mer om fördelarna du har som kund hos Formue? Kontakta oss här.

 

Läs vår guide om sju viktiga juridiska dokument

Få insikt i vilka dokument som kan skydda dig, din familj och dina tillgångar.

Läs guiden

Joel Uddenäs Head of Tax & Legal

Joel Uddenäs är utbildad skattejurist och specialiserad inom svensk och internationell skatterätt. Han har under flera års tid arbetat i London med amerikanska och brittiska skattefrågor. Joel har god vana av att arbeta i frågor rörande bland annat fåmansföretag, omstruktureringar och individbeskattning ur ett nationellt såväl som internationellt perspektiv. Han har även bred erfarenhet avseende rådgivning till familjer och dess företag i generatonsskiftesprocessen.

Tänk på att en investering i finansiella instrument innebär en risk. Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Informationen utgör inte rådgivning. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare.

Kontakta oss