Ny kundportal

Skriven av Caroline Lundh

I mars lanserar Burenstam & Partners kundportalen i ny tappning. Samtidigt lanseras en uppdaterad version av appen.

– Vi har fått mycket positiv feedback på Burenstamappen. Det har vi tagit med oss när vi har byggt upp vår nya kundportal, berättar André Johansen, affärsutvecklare Burenstam & Partners.

Nu får både Burenstamappen och kundportalen samma tekniska plattform och designen i kundportalen förnyas. Det ska ge en modernare och mer holistisk upplevelse, tvärs över de digitala kanalerna.

– Kunderna ska känna igen sig och ha möjlighet att välja vad de vill göra på sin mobil, surfplatta eller dator. De närmsta månaderna kommer vi att harmonisera de funktioner som finns tillgängliga i kundportalen och appen, berättar André Johansen, affärsutvecklare hos Burenstam & Partners.

Gör kundupplevelsen rikare

Med Burenstam & Partners digitala plattformar kan kunderna hålla sig uppdaterade om portföljens utveckling, uppgifter som behöver utföras, och aktuella händelser. Den digitala förmögenhetsplanen ger en översikt över kundens finansiella situation, målsättningar, preferenser och strategi. Dokumentarkivet gör det möjligt för rådgivarna att dela presentationer och anteckningar, medan våra experter kan dela rapporter och information med kunderna. Andra exempel på funktioner är möjligheten att följa med i olika processer, exempelvis pensionsgenomgången och den skattemässiga och juridiska genomgången.

Kommer ge mer värdefulla samtal

Vidare förklarar André Johansen att satsningen på och utvecklingen av de digitala kanalerna inte är avsedd att ersätta den nära och personliga kontakt som finns mellan rådgivare och kund idag.

Innehållet och upplevelsen från våra digitala kanaler blir en förlängning av det personliga mötet tillsammans med rådgivaren. Vi tror att det informationsflöde som sker via våra digitala kanaler kommer att tillföra ett mervärde i samtalet med kunden, säger André Johansen.

Innehållet utvecklas mer framöver

I den första versionen av den nya kundportalen har vi prioriterat de funktioner som används mest. Även om allt ser nytt ut, kommer mycket utav innehållet och funktionerna att kännas bekant.

Startsidan i kundportalen kommer att fungera som en instrumentpanel. Där visas övergripande nyckeltal för portföljen, och en översikt över de viktigaste uppgifterna som kunden behöver ta tag i. Det kan vara signeringar, uppgifter och olästa dokument. Man får även tillgång till våra podcast-avsnitt och de senaste artiklarna från vår blogg Insikt. Lite längre fram i tiden kommer det här även att finnas information kopplat till våra webbinarium och andra typer av händelser.

Ny portal: Så här kommer det att se ut när du loggar in på kundportalen.

Enklare översikt

I portföljöversikten kan man enkelt överblicka portföljens värden och utveckling, och se hur portföljen är sammansatt. Olika menyval gör det möjligt att klicka sig vidare mot olika innehav och transaktioner.

– Smarta filterfunktioner gör det möjligt att följa portföljens utveckling över olika tidsperioder och kundförhållanden. Detta kommer att göra det enklare för kunderna att veta vad de har investerat i och hur portföljen har utvecklats, berättar André Johansen.

På kundportalen kommer det även att finnas ett dokumentarkiv och möjlighet att signera ordrar och dokument. En nyhet är att det kommer vara möjligt att se vilka uppgifter man enats om, en funktion många känner igen från appen.

Bättre översikt: I portalen blir det enklare att se historisk avkastning och följa portföljens utveckling.

Förmögenhetsplanen på nätet

En stor del av våra nya och befintliga kunder har fått tillgång till den digitala förmögenhetsplanen via appen. Om några få veckor kommer förmögenhetsplanen även att vara tillgänglig i en fullversion online och på webben.

– Vi arbetar också med en funktion som visar hur portföljen är uppbyggd, kopplat till strategin som är lagd. Det blir ett användbart verktyg för att se om man har positionerat sig rätt kopplat till de mål som finns. Alla kunder har inte en digital förmögenhetsplan just nu, men det kommer att vara på plats inom de närmsta månaderna.

Den nya kundportalen kommer också vara bättre anpassad till olika skärmytor. Innehållet kommer automatiskt att anpassas till den skärmstorlek som används, oavsett om det är en PC, Mac, surfplatta eller mobil.

Nya perspektiv på portföljen

En av de mest spännande funktionerna som nu lanseras är så kallade portföljlinser. I de kundundersökningar vi har gjort har kunderna uttryckt att de gärna vill se fler detaljer och få nya perspektiv på portföljerna. De nya portföljlinserna gör detta möjligt.

Nya linser: Snart kan du se var kapitalet är placerat runtom i världen, samt i vilka företag och sektorer.

Först ut i appen var portföljlinsen för hållbarhet. Denna gjorde det möjligt för kunderna att följa hur hållbarhet mäts i portföljerna, bland annat portföljens koldioxidavtryck och portföljens ESG-score. Denna portföljlins kommer inom kort även att vara tillgänglig på kundportalen.

Andra linser som snart kommer att vara tillgängliga är portföljlinser för portföljkonstruktion, geografi samt bolag och sektorer. Linsen för portföljkonstruktion kommer att ge god insikt i hur portföljen är konstruerad. Linsen för geografi kommer att visa var i världen kapitalet är investerat, såväl kontinenter som länder. Linsen för företag och sektorer kommer att ge en bättre insikt i vilka kända och mindre kända bolag man indirekt är med och äger, och inom vilka sektorer dessa verkar.

Vägen framåt

– Lanseringen vi nu gör innebär inte att vi är i mål, det är snarare starten på en större vidareutveckling av både app och kundportal.

– Vi kommer också att förbättra kundupplevelsen i alla steg av kundresan. Det ska vi göra med innehåll som inspirerar och engagerar, och tjänster och funktioner som försäkrar att våra kunder får god insikt och uppnår sina mål.

Den första versionen av kundportalen och den uppdaterade appen kommer att vara tillgänglig från 15 mars. Inom kort och kontinuerligt (med bara några få veckors mellanrum) kommer vi att lansera ytterligare funktioner.

Dela artikel

Caroline Lundh Content Manager

Caroline initierar, producerar och driver text och innehåll som publiceras på Formues blogg Insikt, samt övrig kommunikation för Formue i Sverige.

Tänk på att en investering i finansiella instrument innebär en risk. Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Informationen utgör inte rådgivning. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare.

Kontakta oss